Ik mis Hugo

Voetbalcommentator zijn is een vak. Waarom word ik toch keer op keer bevestigd in mijn stelling dat in Nederland niemand dit vak momenteel ook maar enigszins beheerst? Tegenwoordig heb je te maken met een blik grijze muizen die werkelijk waar iedere wedstrijd verpesten met hun oersaaie en degelijke commentaar. Jan Roelfs? Erg matig.
Philip Kooke? Die kan het maar beter bij hockey houden. Jeroen Grueter? Nooit grappig of spitsvondig. En dan hebben we nog namen als Arno Vermeulen, Ronald van der Geer, Jeroen Elshoff: allemaal nietszeggend gebrabbel! De meesten besteden eenvoudigweg te veel tijd aan niet kloppende feitjes. Zeg dan niks!

Twee commentators waaraan ik me best vaak erger, wil ik er hier even uitlichten. Laten
we beginnen met ‘feitenneuker’ Evert ten Napel. De beste man verbeeldt zich werkelijk
dat ie hoogleraar is in plaats van voetbalcommentator: wat een verschrikking! De ‘visitekaartjes’, ‘zondagsschoten’, ‘mokerslagen’ en ‘klasbakken’ vliegen je werkelijk waar om de oren wanneer je naar hem luistert. Deze wijsneus uit Klazienaveen gebruikt ook steevast uitdrukkingen als: “die dekselse…<naam van een willekeurige speler>”, “wat een fopduik”, “op de deklat” en het o zo bekende “goeie genade”. Zijn taalgebruik is bijzonder oubollig. De mooiste kritiek op zijn commentaar komt toch wel van deze man.

Nog ergerlijker dan ten Napel is toch wel Frank Snoeks. Snoeks lult altijd om de wedstrijd heen en lijkt wel emotieloos. Taalkundig gezien is ie bovendien een volstrekte malloot. Altijd in de weer met vellen papier met daarop leuke weetjes en vooraf bedachte uitdrukkingen genoteerd. Zomaar eentje: “Dit is een aanval die hoogzwanger is, maar de geboorte komt maar niet”. Hij is het cliché-mannetje onder de voetbalcommentatoren. Frank houdt zich staande op de apenrots die NOS heet, dankzij internet in het algemeen en Wikipedia in het bijzonder. Zelden voegt ie iets zinvols aan de wedstrijd toe. Hij heeft niets te melden, maar zijn mond houden kan hij simpelweg niet. Wanneer je het hebt over het koopgedrag van de moeders van de ballenjongens, dan spoor je mijns inziens echt niet. Je vraagt je soms af: zou hij thuis ook zo zijn? Dat moet bijna wel. Zaterdagochtend, Frank samen met zijn vrouw aan het ontbijt. Er ligt een cracker op haar bord. Ze reikt naar de pot pindakaas. Frank is voorbereid: “Pindakaas, met name in de Verenigde Staten een  populair broodbeleg. Rijk aan plantaardige vetten, vitamines B1 en B3. Ontwikkeld door John Harvey Kellogg in 1893, ten tijde van een overschot in de productie van pinda’s”. En wanneer zijn echtgenote geërgerd kiest voor de sandwichspread: “Ja, zo kan het natuurlijk
ook! Goeiedag, wat een binnenkomer!!”

Er zijn heel wat mensen die Frank Snoeks irritant vinden. Er zijn zelfs websites gestart als Franksnoekshoujemuil.nl en Franksnoeksmoetweg.nl. Op die laatste zag ik een reactie van iemand waarvan ik niet hoef uit te leggen uit welke plaats ie komt: “Tief alstjeblief
een tiefus ènd op met die babbelzieke Snoeks indâhdaad; Ut lèk wel een wèf met zèn geâhweihoeâh die gauzâh!”. Maar heus: het kan nog triester dan Frank Snoeks: In 2008 speelde Oranje een oefenwedstrijd. Deze wedstrijd werd uitgezonden door campingzender SBS6. En wat hadden ze daar bedacht? Natasha Froger als voetbalcommentator. “Van der Sar ziet er mooi uit in dat zwarte tenue van ‘m, kleed mooi af”. Neeeee hellup!, veel dieper kunnen we echt niet zinken!

Toegegeven: iedereen heeft zo zijn of haar voorkeur voor een commentator. En mijn visie is -net als die van anderen- uiteraard uiterst subjectief. Er is er echter eentje waarbij ik nostalgische gevoelens niet kan onderdrukken en die ik echt enorm mis de laatste jaren. De voetbalcommentator der voetbalcommentators: Hugo “Komt dat Scho-o-o-o-t” Walker. Uit zijn rijke lijst van uitspraken hieronder een door mij samengestelde top 10. Wanneer je ze leest, hoor je het ‘m gewoon zeggen. Geniet ervan 🙂 !

10. “Keepertje, keepertje, wat doe je nu?”

9. “Leuk werk hoor van die 30-jarige kopsterke spits… Eric Viscaal, daar hebt u ‘em!”

8. “Wippertjeuuuuuh….. Nee, passje binnendoor, zeer geraffineerd”

7. “En die grensrechter is een angsthaas… kijkt de hele tijd naar de scheidsrechter, voor
ie z’n vlag omhoog steekt… man durf nou eens een beslissing te nemen!”

6. “Gele kaart denk ik… of… of… ROOD. Ik was er al bang voor”

5. “Balletje breed lijkt mij de beste oplossing,… maar dit is natuurlijk ook niet slecht!”

4. “Goed schot, dito redding”

3. “Veld is vochtig,… bal glipt door… Ja, doelpunt natuurlijk!”

2. “Gaat zo’n bal erin is het een goal”

1. “Gaan we kijken of ie een linker heeft. Heeft ieeeeeeee!”

Over joostparren

Iedere dag behoefte aan een gezonde dosis sport
Dit bericht werd geplaatst in voetbal en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Ik mis Hugo

  1. die nummer 10 is natuurlijk wel een citaat van snoeks.. timmertje,timmertje wat doe je nu?

    • joostparren zegt:

      Yo Rick, denk eerder andersom. “Timmertje, timmertje” was Nagano 1998, en ik zie Snoeks ervoor aan dat ie dat juist heeft gekopieerd van Walker (keepertje, keepertje). Hugo goes a long way back namelijk:-)

  2. Bob zegt:

    Hey die Parruh! Kostelijk stuk; heb me rot gelachen! Je beste tot nu toe als je het mij vraagt. Keep on going man!!!!

    greetz B

  3. MJK_KJH zegt:

    Mooi Gossie,

    Helemaal met je eens.
    Maar waar is Theo nou??

    • joostparren zegt:

      Reitsma! terechte opmerking: is natuurlijk wel de “pater familias” van de commentatoren idd. Tsja, ik had niet direct iets te melden over hem denk ik…:)). Bij honkbal is ie helemaal goed overigens:-)

  4. Voor wie is een psv fan bij Honkbal? Wij zat naar pirates-pioneers

Geef een reactie

