het Korbach-effect

Afgelopen weekend las ik in het AD dat Fritz Korbach door de artsen is opgegeven. De kleurrijke ex-trainer van onder meer FC Twente, Heerenveen, De Graafschap en Heracles Almelo heeft te horen gekregen dat hij ‘nog enkele maanden’ te leven heeft. De effecten van keelkanker, in de vorm van uitzaaiingen, zijn volgens de behandelend artsen van het ziekenhuis in Leeuwarden niet meer te bestrijden. Opereren, bestralen of chemotherapie: niets helpt meer, kreeg Korbach te horen. “De boodschap viel me rauw op het dak”, zegt de 66-jarige ex-voetbaltrainer. “Juist omdat ik het gesprek met een goed gevoel was ingegaan. Maar het was foute boel, bleek al snel. Het is klaar, zei de arts. Ofwel: ik heb nog een paar maanden”.

Korbach is een markant figuur in de voetballerij. Hij werd in 1945 geboren in het Duitse Diez am Lahn als kind van een Nederlandse moeder en Duitse vader. Zijn vader was allesbehalve monogaam, waardoor kleine Fritz met zijn moeder op zijn zevende terugkeerde naar Nederland. Aanvankelijk ondervond hij zo vlak na de oorlog als Duitse jongen wat moeilijkheden om in Nederland op te groeien. Hij zei daar eens over: “We vestigden ons in Zeist, toen nog een tamelijk kleine arbeidersplaats. Er woonden maar vierduizend mensen in het dorp, dus iedereen wist wie ik was: het moffenjong. Ik sprak geen woord Nederlands, maar dat had ik vrij snel onder controle. Toen ik van de lagere school naar de middelbare ging, had ik geen last meer van de geschiedenis”. 

Korbach staat nog altijd te boek als een trainer die met onverwachte fratsen en verbazingwekkende trucs bij achttien clubs zowel voor successen als voor teleurstellingen zorgde. Hij promoveerde met maar liefst vijf clubs van de Eerste divisie naar de Eredivisie. In de voetbalwereld ontstond hierdoor al snel het begrip “Het Korbach-effect”. Het lukte hem namelijk om veel kwakkelende clubs weer overtuigend op de rails te krijgen en met deze clubs in kort tijdsbestek promotie af te dwingen. Maar hij is ook de man van de incidenten, schokkende uitspraken, voortijdige ontslagen, affaires met vrouwen en het overmatig gebruik van “papegaaiensoep”, oftewel alcohol. Romario typeerde hij ooit als “die koffieboon”, Simon Tahamata als “treinkaper” en over Jan Smit, de voorzitter van Heracles, zei hij ooit: “Ik heb hem wel eens op z’n kop gehangen, maar er kwam nog geen kwartje uit de binnenzak van dat Armani-pak rollen. Die man is zó zuinig, die huilt met één oog”. 

Korbach is een ruwe, soms lompe man met een klein hartje. Flamboyant en controversieel tegelijk. Korbach was van 1968 tot 2007 actief als betaald voetbaltrainer in Nederland. Hij zat in die periode liefst 929 competitiewedstrijden op de bank namens in totaal twaalf –Nederlandse- werkgevers. Voorlopig zal hij niet worden ingehaald waar het wedstrijden in het Nederlandse betaald voetbal betreft en kan zich daarmee met recht de meest ervaren coach van Nederland noemen. Wie aan Korbach denkt, ziet een sigaar voor zich, een zonnebril in het haar en nooit sokken aan. Over dat laatste zei hij ooit: “Ik draag nog steeds geen sokken. Niet in de zomer, niet in de winter. Ik weet niet hoe dat zo is gekomen, ik vind het gewoon prettig”. Bijna iedereen heeft een zwak voor Fritz Korbach, vindt hem vermakelijk of heeft medelijden met hem. Binnen nu en een paar maanden zullen we afscheid van hem gaan nemen. Tegen beter weten in nog hoop hebben op een onvervalst “Korbach-effect” lijkt vrij zinloos.

Toch zou Korbach zichzelf niet zijn, als hij niet toch nog een lichtpuntje zag. Strijdvaardig, en met zijn typische humor zegt hij: “Magere Hein is in mijn broekzak gekropen, maar ik ga proberen hem eruit te tillen en hem eigenhandig de nek om te draaien. Het is nu man tegen man. Ik heb voor mezelf afgesproken dat ik alles uit de kast haal om het noodlot af te wenden”. Hij zal onder meer bij andere artsen te rade gaan. “Proberen kan altijd. Er zijn wel grotere wonderen gebeurd. Wat dat betreft is het net de voetballerij. Ik sta met 2-0 achter, de uitgangspositie is beroerd, er is niet lang meer te spelen, maar misschien dat ik in blessuretijd nog een hattrick weet te scoren”.

Over joostparren

Iedere dag behoefte aan een gezonde dosis sport
Dit bericht werd geplaatst in voetbal en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op het Korbach-effect

  1. MJK_KJH zegt:

    Die Fritz, kleurrijk zoals er maar weinigen zijn.
    Si-mon Kis-te-ma-ker!

  2. Joost zegt:

    een paar maanden heb ik het over in dit stukje… helaas is het een paar dagen geworden 😦

Geef een reactie

